mun blogi löytyy myös blogit.fi sivustolta!

https://www.blogit.fi/minä-ja-mun-teinit/seuraa

maanantai 22. lokakuuta 2018

mikä auttaa kun stressaa?

Moi! Mitkä asiat sua helpottaa purkamaan stressiä? Jos kotona nuori sanoo kymmenettä kertaa kohta ja alkaa purkamaan astianpesukonetta vasta kun korotat ääntäsi ja olet jo hermoromahduksen partaalla. Kun teini väittää olleensa koulussa, mutta kun katsot wilmaa, ei hän olekaan ollut koko päivänä yhdelläkään tunnilla. Tai muuten vaan kiristää ja puristaa ja tuntuu, että jotain on tehtävä, ettei täysin räjähdä. Ei aina tarvitse olla iso juttu kun tuntuu, että hermo ei kertakaikkiaan kestä ilman pientä puhaltelua.
Käytkö nyrkkeilemässä,juoksemassa tai mikä sulla auttaa? Mulla hermojen lepuutukseen ja rauhoittumiseen auttaa juoksu.
Juoksu auttaa päästämään irti ja kun ollaan käyty taisteluita teinin kanssa ja wilma on näyttänyt punaista, juoksulenkki on helpottanut ja olen jaksanut käsitellä paremmin  asiaa.
Aina pelkkä juoksu autotien läheisyydessä ja huminassa ei auta, vaan on päästävä luontoon. Liikkuminen luonnossa on aivan mahtavaa!
Siellä rauhoittuu, saa ladattua akkuja, rentoutuu ja pystyy unohtamaan edes hetkeksi arjen ristiriidat ja stressit.

Joskus myös ajatukset selvenee ja pystyy tekemään päätöksiä paremmin kun on vaikka kävellyt metsässä tai esim meren rannassa.

Olen kaupungissa aina asunut ihminen , enkä osaisi ajatellakaan muuttavani täysin korpeen ja luonnon rauhaan, Pienet irtiotot, mökkeily, luonnossa samoilu, polkulenkit, kävelyt , marjastus ja sienestys yms auttaa selvästi ja alentaa stressitasoa. Metsässä ja luonnossa sen rauhan ja kauneuden nähdessään ja aistiessaan , tuntuu että askel kevenee ja ajatus kirkastuu ja paino on tippunut tai ainakin keventynyt harteilta.
Mun keinot hermojen kiristysten ja stressin poistoon tai vähentämiseen on juoksu eri maisemissa
ja alustoilla
ja luonnossa liikkuminen eri tavoin. Aina ei tarvitse edes liikkua luonnossa vaan pääseminen luontoon ja pysähtyminen auttaa myös. Ja mulla auttaa myös porukassa liikkuminen , juoksukavereista saa voimaa!
Mitä keinoja sulla on? Mikä helpottaa kun hermostuttaa?
Mä lähden nyt herättämään teiniä kouluun, olen varannut reilun puoli tuntia työmatka kävelylle, sekin helpottaa saamaan hermot kuosiin ja tekee todella hyvää, työpäivä saa hyvän startin.
Kivaa viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

teinivaltakunnassa kaikki (suht) hyvin

Moi! On venähtänyt ihan liian kauan aikaa, sori siitä! Jotenkin ei ole ollut aikaa, eikä aiheitakaan. Tai muuten vaan olen ollut saamaton.. ...